Basketball-hoop

Basketball

kontaktpersoner fra EIU
Link til EIU's officielle Basketball Facebook side 

DM udvalg:
Søren HCI
Sune Kempel BGI
DM I basketball for efterskoler 
 

Denne manual ønsker at samle de oplysninger og beslutninger, der findes angående DM i basketball for efterskoler – herunder DM-kvalifikations-stævnerne. 

 

DM hvert år
Hvert forår afvikles DM i efterskolebasketball – det er målet, at alle efterskoler i Danmark i løbet af året skal have fået en invitation til at deltage i et regionalt kvalifikationsstævne – de enkelte regioners basketball kontaktpersoner sørger for at dette sker.

 Arrangører af DM-Basket

DM-arrangementet har typisk været placeret på Sjælland, Fyn og i Jylland, med 2 år hvert sted. Den nye arrangørskole bliver fundet ved DM-arrangementet året før. DM-arrangørerne får til opgave at offentliggøre tid og sted for DM fx på www.efterskoleidræt.dk, samt orientere kontaktpersonerne i regionerne.

2001


2015

Sydøstsjællands Efterskole

2002


2016

Sydøstsjællands Efterskole

2003


2017

Himmerlandscentrets Idrætsefterskole

2004


2018

Himmerlandscentrets Idrætsefterskole

2005


2019

Himmerlandscentrets Idrætsefterskole

2006

Efterskolen ved Nyborg

Arrangør: HCI

2020


2007

Himmerlandscentrets Idrætsefterskole

2021


2008

Himmerlandscentrets Idrætsefterskole

2022


2009

Sportsefterskolen SINE

2023


2010

Sportsefterskolen SINE

2024


2011

Himmerlandscentrets Idrætsefterskole



2012

Sydøstsjællands Efterskole



2013

Sydøstsjællands Efterskole



2014

Sportsefterskolen SINE




DM-deltagere

Nr. 1 og nr. 2 fra de forskellige regioner deltager til DM - kun skoler fra egen region kan repræsentere regionen til DM. Udover de DM-kval.-vindere deltager arrangør-skolen, og der tildeles dermed en ekstra plads til den region, der afholder DM.

 

Såfremt finaledeltagerne fra en region ikke ønsker at deltage, bliver de næstbedst placerede ved regionalstævnet inviteret. Der kan uddeles wildcart til enkelte skoler, hvis der f.eks. ikke har været afholdt regionale mesterskaber.

 

Den skole der afholder Regionsmesterskaber meddeler DM arrangøren, hvem der er kvalificeret fra deres region.

 

Placering af DM, sted og tid

 Stævnet lægges over 2 dage - fortrinsvis i starten af april.
Dm-stævnet foregår i 2019 Torsdag d. 23/5 - Fredag 24/5 på Himmerlandscentrets Idrætsefterskole

 

Regler

Kampene følger de almindelige basket-regler, med få modifikationer!

Der vil bla. 

 

·        spilles kortere kampe (2x15min).

·        være holdfejl fra holdfejl nr. 8.

·        3-sekundersreglen samt andre tidsregler vil efter dommerskøn blive dømt.

·        være en timeout pr. halvleg pr. hold.

 

Holdkort afleveres til dommerbordet inden holdet spiller første kamp. 

Der må benyttes 12 spillere pr. hold.

 

Dommere

Dommeropgaverne varetages af uddannede dommere eller divisionsspillere fra forskellige klubber, hvis det er muligt. Arrangørskolen sørger for, at dommerne er klædt på til opgaven. 

 

Præmier og diplomer

Der er medaljer til de 3 bedste hold i hver række og der er pokaler til det bedste hold i hver række. Desuden er der en stævne T-shirt til alle deltagere.

 

Haller, spillested

Der indstilles til at finde et spillested med mindst 2 baner med de officielle mål. 

 

Puljer
 
Puljerne inddeles så der så vidt muligt er lige mange vindere og 2. pladser fra de forskellige regionalstævner i puljerne. Det skal tilstræbes, at hold fra samme region ikke kommer i samme pulje.

 

Forplejning ved betaling

Der serveres som minimum følgende måltider:

Dag 1: Aftensmad og aftenforfriskning.

Dag 2: Morgenmad, middagsmad og mulighed for madpakker for de skoler, der har langt hjem.

 

Der er mulighed for kaffe/te til lederne under stævnet, ligesom der serveres lidt godt til ganen, når der holdes ledermøde om aftenen på første stævnedag.

 

Stævneafgift + andre udgifter

 Holdgebyr kr. 1400,-. Inkluderet i prisen er dommergebyr og en stævne T-shirt til alle hold (12 spillere + 1 træner, hvis man ønsker flere T-shirts koster de 60 kr. pr. stk.)

I forbindelse med stævnet vil der være mulighed for overnatning i klasselokaler eller lignende til 20 kr. pr. pers. 

Derudover tilbydes bespisning for middags- og aftensmad (1. stævnedag), samt morgen- og middagsmad (2. stævnedag), samlet for 100 kr. pr. person. 

2. stævnedag vil der være mulighed for en sandwich, der kan tages med hjem for 35 kr. pr. person.

 

Overnatning

Kan foregå i klasselokaler og lignende. 

 

Transport

Alle deltagende skoler sørger selv for at komme til stævnet. Der oplyses på forhånd, hvis der spilles i forskellige haller eller i haller et andet sted end overnatningsstedet.

 

Tilmelding og stævnegebyr:

Tilmelding sendes til arrangørskolen, som også forestår hele programmet og kampafviklingen.

 

Forslag til program

Tirsdag

Kl. 9.30-12: Ankomst på efterskolen/spillestedet

Kl. 10.00: Kampstart 

Kl. 17-20: Aftensmad 

Kl. 20.45: Evt. aftenarrangement- fx tilbud: Basketfilm, se DM-slutspil, skudkonkurrencer eller lign.

Kl. 22.00: Ledersamling.

Onsdag 

Kl. 6.45-9.00: Morgenmad.

Kl. 8.00: Afsluttende kampe begynder.

Kl. 11-13.30: Middag.

Kl. 14.50: DM-finaler.

Kl. 16.00: Præmieoverrækkelser og afslutning.
 

Overlevering af DM-materialer
DM-arrangørskolen videresender materialer m.v. til næste års DM-arrangør og stiller sig til rådighed med vejledning.

Udarbejdet oktober, 2016

Søren Troelsen, Himmerlandscentrets Idrætsefterskole